ShareThis

EDITORIAL ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2010

creators



Τo είδος και το ποιόν των ελληνικών τηλεοπτικών σειρών είναι θέμα επιλογών και όχι αναγκών, όπως τεχνηέντως προβάλλεται. Το επιχείρημα ότι "αυτά θέλει ο κόσμος" είναι παραπλανητικό και εξυπηρετεί άλλους σκοπούς που δεν έχουν σχέση με την ψυχαγωγία του κοινού (με την κυριολεκτική έννοια του όρου). Χρειάζεται λοιπόν αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις να εμπιστευθούν περισσότερο τους Έλληνες δημιουργούς και να μην καταφεύγουν στις εύκολες λύσεις ξενόφερτων σειρών.

Αυτό δε σημαίνει ότι απουσιάζουν οι καλές σειρές στο εξωτερικό. Αντιθέτως. Για παράδειγμα, λέγεται, ότι η αμερικάνικη τηλεόραση σήμερα περνάει την καλύτερη εποχή της. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για πολλούς λόγους, υπάρχει όμως και ο προφανής: σεναριογράφοι του κινηματογράφου αναλαμβάνουν την παραγωγή τηλεοπτικών σειρών ως creators. Αυτό σημαίνει ότι κάτω από την εποπτεία τους καθορίζεται τόσο το περιεχόμενο όσο και οι συντελεστές της σειράς και κυρίως η ομάδα σεναρίου. Ο creator είναι αυτός που έχει την αρχική ιδέα, αυτός που γράφει την ιδέα (treatment) και τέλος αυτός που αποφασίζει ποιοι θα συμμετάσχουν στην συγγραφική ομάδα. Και αυτός είναι σεναριογράφος.

Παραδείγματα υπάρχουν αρκετά: Ο σεναριογράφος της ταινίας «Αmerican beauty»Alan Ball δημιούργησε το "Six Feet Under". Μετά από πέντε σεζόν, θεωρείται πλέον, αν όχι η καλύτερη μία από τις καλύτερες σειρές που έχουν γίνει ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό που έκανε ο Alan Ball ήταν να γράψει το πρώτο treatment και το πρώτο επεισόδιο για τον πρώτο κύκλο της σειράς. Στη συνέχεια τα επεισόδια τα έγραφαν διαφορετικοί σεναριογράφοι, όπως επίσης κάθε επεισόδιο σκηνοθετούνταν και από διαφορετικό σκηνοθέτη. 

Aλλο παράδειγμα: ο σεναριογράφος David Simon είναι ο creator της επιτυχημένης σειράς "The Wire".

Αντίστοιχη περίπτωση είναι αυτή της Kαναδέζας σεναριογράφου Diablo Coby. Μετά από το οσκαρικό Juno, είναι πλέον creator της εξίσου επιτυχημένης σειράς "United States of Tara". 

Αλλά και λίγο πιο παλιά να πάμε θα διαπιστώσουμε ότι πίσω από την μεγάλη επιτυχία των Sopranos, κρύβεται ο σεναριογράφος David Chase. Στην δική του περίπτωση έχουμε την περίπτωση ενός creator - writer, αφού έγραψε σχεδόν όλα τα επεισόδια της σειράς μόνος του.

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι οι σημερινοί creators των επιτυχημένων σειρών της αμερικάνικης τηλεόρασης είναι οι σεναριογράφοι. Βέβαια οι σεναριογράφοι πάντα είχαν καλύτερη μεταχείριση στην τηλεόραση σε σχέση με τον κινηματογράφο, ωστόσο σήμερα, τουλάχιστον στην αμερικανική τηλεόραση, ο σεναριογράφος εκτός από συγγραφέας, είναι ο ουσιαστικός δημιουργός.

Στη χώρα μας αρκετά σκουπίδια ξεφορτώνονται καθημερινά στα μεσημεριανά τηλεοπτικά ξέφωτα, δεν χρειάζεται να μεταφέρονται και στη μυθοπλασία. Το διαφορετικό είναι και εφικτό και αυτό ισχύει ιδιαιτέρως για τη δημόσια τηλεόραση. Και αν έστω δεχτούμε ότι οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, ως επιχειρήσεις, επιδιώκουν το κέρδος κατευθυνόμενοι από τις επιθυμίες των πελατών- διαφημιστών, με ποια δικαιολογία και με ποιο σκεπτικό η δημόσια τηλεόραση, που είναι επιχορηγούμενη και μάλιστα από τους πολίτες -θεατές, επιμένει να μιμείται τα εμπορικά κανάλια και μάλιστα ανεπιτυχώς; Μήπως έφτασε ο καιρός να αλλάξει κάτι;

 

Ντίνος Γιώτης



Φωτογραφία: creators

CLUB

Εγγραφή στο Newsletter


Επικοινωνία
  • Διεύθυνση Έδρας:
    Ίωνος Δραγούμη 14,
    Αθήνα 115 28
  • Email:
    info@senariografoi.gr

© 2004-2021 Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος