ENGLISH

ENGLISH

Αναζήτηση

Είσοδος

Είσοδος


Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

EDITORIAL Πέντε πράγματα που μπορούν να κάνουν οι σεναριογράφοι για να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πουλήσουν το σενάριό τους



Στην Αμερική, που το σύστημα παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών λειτουργεί με εντελώς διαφορετικό τρόπο – ισχύουν κανόνες, δηλαδή, και μάλιστα απαράβατοι – δίνονται συχνά στους συγγραφείς διάφορες συμβουλές, οργανώνονται ακόμα και σεμινάρια, προκειμένου να μαθαίνουν όχι μόνο πώς να γράφουν τα σενάριά τους, αλλά και πώς να φροντίζουν να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πουληθούν.

Παραθέτουμε πέντε συγκεκριμένα πράγματα που συμβουλεύουν τους συγγραφείς να κάνουν και που θα πρέπει να κάνουν άσχετα σε ποιο σημείο της σταδιοδρομίας τους βρίσκονται – κι αν η δουλειά τους έχει ήδη γίνει παραγωγή, το πιθανότερο είναι ότι ακολουθούν τις  περισσότερες από αυτές τις συμβουλές. Τους λένε, λοιπόν:

(1)   ΓΡΑΦΕ ΠΟΛΥ. Μπορεί αυτό να ακούγεται σαν τον παλιομοδίτικο κανόνα «γράφε τουλάχιστον μια με δυο ώρες κάθε μέρα», αλλά δεν είναι. Οι περισσότεροι πετυχημένοι συγγραφείς έχουν δυο πράγματα κοινά: γράφουν κάθε μέρα, αλλά δουλεύουν πάνω σε περισσότερες από μια ιστορία κάθε φορά. Δηλαδή, όταν στερεύει το μυαλό σε ένα θέμα, το βάζουν στην άκρη και δουλεύουν ένα άλλο, ξέροντας ότι κάποια στιγμή θα επιστρέψουν στο πρώτο με καθαρότερο μυαλό και καθαρότερη προοπτική. Το αποτέλεσμα είναι ότι ξοδεύουν λιγότερο χρόνο στο να μη ξέρουν τι να γράψουν και περισσότερο στο να γεμίζουν σελίδες με λέξεις.

 

(2)   ΔΙΑΒΑΖΕ ΠΟΛΥ. Ίσως να το ξέρετε αυτό, αλλά αν δεν το ξέρετε, θα σας σοκάρουμε με μια πληροφορία: μερικοί συγγραφείς δεν διαβάζουν σενάρια! Κι αυτό φαίνεται στο γράψιμό τους. Πραγματικά, μπορείς να καταλάβεις ποιος συγγραφέας είναι αδιάβαστος πριν καλά-καλά τελειώσεις την πρώτη σελίδα του σεναρίου τους. Πράγμα που δεν είναι άσχημο για σένα, ως συγγραφέα, επειδή λίγο διάβασμα στη ρουτίνα της συγγραφής σου μπορεί να κάνει τη δουλειά σου να ξεχωρίσει.

 

(3)   ΓΡΑΨΕ ΤΡΙΤΗ ΓΡΑΦΗ. Οι παλιές καραβάνες του Χόλιγουντ λένε ότι κανένα σενάριο δεν είναι πραγματικά έτοιμο για να πάει στην παραγωγή, αλλά μερικά είναι πιο έτοιμα από άλλα. Και… αυτά είναι που διαλέγουν οι παραγωγοί. Οι παραγωγοί απεχθάνονται το διάβασμα ενός σεναρίου για δεύτερη φορά, γι αυτό, μη τους στέλνετε ποτέ την ακατέργαστη γραφή, μη στέλνετε την πρώτη γραφή, και μη στέλνετε ούτε την δεύτερη γραφή. Ξαναγράψτε, ραφινάρετε και λουστράρετε το πόνημά σας μέχρι που να αστράφτει σαν διαμάντι, ώστε να μη το μεταχειριστούν οι παραγωγοί σαν ένα κομμάτι κάρβουνο.

 

(4)   ΜΑΘΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ. Ή, τουλάχιστον, μάθε όσες περισσότερες μπορείς. Υπάρχουν συγκεκριμένες συνταγές για κάθε είδος, όπως η συνταγή «το ψάρι έξω από το νερό» που δουλεύει καλά σε κωμωδίες ή η συνταγή «με κομμένη την ανάσα» όπου η πρωταγωνίστρια πρέπει να βρει τον δολοφόνο προτού την βρει εκείνος, συνταγή που δουλεύει καλά στα θρίλερ. Υπάρχουν οι συνταγές «οικονομίας», όπως ο μοναδικός πρωταγωνιστής σε έναν και μόνο χώρο, που μπορεί να προσελκύσει ένα μεγάλο όνομα σε ένα ρόλο που «γυρίζεται» σε μια εβδομάδα, συνταγή που προτιμούν όσοι δουλεύουν με μικρό ή μέσο προϋπολογισμό (θυμηθείτε στον Κόλιν Φάρελ στην ταινία The Phone Booth). Μερικοί συγγραφείς απεχθάνονται τη λέξη «συνταγή», αλλά είναι σαν να λες ότι το σφυρί απεχθάνεται το καρφί. Συμπέρασμα: οι συνταγές είναι δυνατά εργαλεία γραψίματος και όταν έχεις περισσότερα από ένα εργαλεία για να διαλέξεις, θα γράψεις καλύτερο σενάριο.

 

(5)   ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ LOGLINE. Αυτό, βέβαια, δεν ισχύει για όλους τους συγγραφείς, μόνο για το 99.99% από δαύτους. Μπορεί να είναι υπερβολή αυτό, αλλά υπάρχει ένας κανόνας: αν δεν αλλάζεις ή δοκιμάζεις διαφορετικά loglines κάθε τόσο τότε πρέπει να αρχίσεις να το κάνεις από χθες. Θα ανακαλύψεις ότι ορισμένα loglines δουλεύουν καλύτερα από άλλα. Και, πράγμα παράξενο, μερικές φορές ένας παραγωγός διαβάζει ένα logline και δεν διαβάζει το σενάριο, και μετά, ύστερα από δυο μήνες, διαβάζει ένα διαφορετικό logline για το ίδιο σενάριο και αποφασίζει να διαβάσει και το σενάριο. Οπότε ο στόχος είναι να αλλάζεις το logline μέχρι που να βρεις το μαγικό – αυτό που θα κάνει τον παραγωγό να διαβάσει το σενάριό σου.