ShareThis

55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου: Τα Βραβεία

Με νέο ρεκόρ σε προσέλευση κοινού, ολοκληρώθηκε το 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου, με 180.000 πωλήσεις εισιτηρίων και πάνω από 400.000 εισόδους σε 1.100 συνολικά προβολές.



Ομοίως και η παρουσία των αντιπροσώπων της κινηματογραφικής βιομηχανίας σημείωσε ρεκόρ, με 17.000 πιστοποιημένους επισκέπτες (1000 περισσότερους από πέρσι). Το δε European Film Market (EFM) ήταν περισσότερο απασχολημένο από ποτέ, σημειώνοντας αύξηση κατά 30% περίπου, που αναγκάζει τη διοργάνωση του να μελετά μετακίνηση σε μεγαλύτερο χώρο του χρόνου.

Καλά τα ρεκόρ και οι πανηγυρισμοί –επισημαίνει ο αντίλογος– όταν όμως υπάρχει και ανάλογο αντικείμενο, υπονοώντας εμμέσως πλην σαφώς πως μάλλον δεν υπήρξε, αφού "όπως το φεστιβάλ επέλεξε ταινίες με κριτήριο το 'θέμα' και λιγότερο με βάση την κινηματογραφική ουσία, έτσι (έκανε) και η Κριτική Επιτροπή" (δείτε σχετικό άρθρο).
Με την επιφύλαξη λοιπόν της απόστασης μας, μόλις ολίγων ημερών αλλά και χιλιάδων χιλιομέτρων από το Φεστιβάλ Βερολίνου, φαίνεται πως ένα μάλλον "χλιαρό" και αμήχανο πρόγραμμα οδήγησε σε "εκπλήξεις" αλλά ίσως και "συμβιβαστικές" βραβεύσεις, που ανακοινώθηκαν το Σάββατο 19 Φεβρουαρίου:


Η Xρυσή Άρκτος απονέμεται στην ταινία U-Carmen eΚhayelitsha του βρετανού Marc Dornford-May –μια ελεύθερη απόδοση της όπερας του Bizet και της νουβέλας του Mérimée, τοποθετημένη στη Νότια Αφρική του σήμερα.

Η Αργυρή Άρκτος – Grand Prix της Επιτροπής απονέμεται στην ταινία Kong Que (Το παγώνι) του Gu Changwei από την Κίνα. Πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια ενός καταξιωμένου διευθυντή φωτογραφίας (στο Αντίο Παλλακίδα μου), η ταινία διαδραματίζεται σε μια μικρή κινεζική πόλη και περιγράφει την ιστορία μιας οικογένειας στη διάρκεια της πολιτιστικής επανάστασης.

Η Αργυρή Αρκτος για την Καλύτερη Σκηνοθεσία απονέμεται στον Marc Rothemund για την ταινία Sophie Scholl - Die letzten Tage (Sophie Scholl - Οι τελευταίες μέρες) –βασισμένη στην πραγματική ιστορία μιας φοιτήτριας που έδρασε ενάντια στο ναζιστικό καθεστώς, περιγράφει τις τελευταίες ημέρες από τη σύλληψή της μέχρι την εκτέλεσή της. Για την ίδια ταινία, η Julia Jentsch απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Γυναικείας Ερμηνείας.

Η Αργυρή Άρκτος Ανδρικής Ερμηνείας απονέμεται στον Lou Taylor Pucci για την ταινία Thumbsucker του Mike Mills –για έναν δύσκολο 17χρονο που μεταξύ άλλων συνεχίζει να πιπιλάει το δάχτυλο του.

Η Αργυρή Άρκτος Αξιοσημείωτης Καλλιτεχνικής Συμβολής απονέμεται στον Tsai Ming Liang, για το σενάριο της ταινίας Tian Bian Yi Duo Yun (The Wayward Cloud) της οποίας είναι και σκηνοθέτης –μιας ταινίας αμφιλεγόμενης εξαιτίας ερωτικών ακροτήτων μεταξύ ζωντανών και.. χμμ.. όχι τόσο ζωντανών, που μάλλον θα την καταστήσουν το φετινό Brown Bunny (για όσους θυμούνται τις ταραχές που σημείωσε πέρυσι στις Κάννες η ταινία του Vincent Gallo). Στην ίδια ταινία απονέμονται ακόμα το Βραβείο Alfred Bauer (προς τιμήν του ιδρυτή της Berlinale) που κερδίζει μια ταινία "για την επιτυχία της να οδηγήσει την κινηματογραφική τέχνη σε νέα κατεύθυνση", αλλά και το Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).

Η Αργυρή Άρκτος Μουσικής απονέμεται στον Alexandre Desplat για τη μουσική της ταινίας De Battre Mon Cœur S’est Arrete (The Beat That My Heart Skipped) σε σκηνοθεσία Jacques Audiard.

Το Βραβείο Γαλάζιος Άγγελος (προς τιμήν της Μάρλεν Ντήτριχ) της AGICOA, που συνοδεύεται από 25.000 €, για την Καλύτερη Ευρωπαϊκή ταινία, απονέμεται στο Paradise Now του παλαιστίνιου Hanny Abu-Assad, που συνεχίζει να διερευνά τις επιπλοκές της αραβό-ισραηλινής σύρραξης στην καθημερινότητα (κάτι που έκανε και στην προηγούμενη του ταινία, Rana’s Wedding).
Δείτε σχετικό άρθρο.

Βραβείο όμως της FIPRESCI απονέμεται και στο συγκλονιστικό ντοκυμαντέρ Massacre, των Monika Borgmann, Lokman Slim και Hermann Theissen, που προβλήθηκε στο Panorama. Θέμα της ταινίας, η σφαγή από τον ισραηλινό στρατό (υπό τις διαταγές του Αριέλ Σαρόν) τριών περίπου χιλιάδων κατοίκων, γυναικόπαιδων και ηλικιωμένων, μέσα σε τρεις μέρες, στους παλαιστινιακούς καταυλισμούς της Σαμπρά και Σατίλα, το 1982.


Δείτε όλα τα βραβεία της 55ης Berlinale.
Δείτε παλαιότερη μας δημοσίευση-αφιέρωμα στο Φεστιβάλ.
Δείτε ακόμα σχετικά δημοσιεύματα.



Το Φεστιβάλ Βερολίνου στην Αθήνα: 1-7 Απριλίου

Με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την ίδρυση του Πανοράματος της Berlinale, 28 ταινίες από 20 χώρες που προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ Βερολίνου τα τελευταία 5 χρόνια, επισκέπτονται την Αθήνα τις πρώτες μέρες του Απριλίου.
Το αφιέρωμα θα προλογίσει ο διευθυντής του Πανοράματος, Γουίλαντ Σπεκ, εγκαινιάζοντας αυτό το μίνι φεστιβάλ. Θα προβληθούν ταινίες που ξεχώρισαν στο Πανόραμα και προέρχονται από τη Γερμανία, τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, τη Βραζιλία, την Αυστραλία, την Ουγγαρία, το Ισραήλ, το Ιράν και άλλες χώρες.
Στα πλαίσια του αφιερώματος και με αποδέκτη το εφηβικό αθηναϊκό κοινό, δημιουργήθηκε η πρωινή ζώνη 14+ με οργανωμένες προβολές για σχολικές ομάδες, σπουδαστών και φοιτητών. Στην άλλη άκρη, η μεταμεσονύχτια ζώνη 24.00-02.00 θα είναι αφιερωμένη στα Teddy Αwards με μια επιλογή των ταινιών που τιμήθηκαν με το βραβείο αυτό.

Οι ταινίες θα προβληθούν στις αίθουσες Τριανόν και Μικρόκοσμος, από 1 ως 7 Απριλίου 2005.


Πηγές για τα στοιχεία:
Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βερολίνου, άρθρα του Δ. Δανίκα από την εφημερίδα Τα Νέα (15/2, 18/2 και 21/2), εφημερίδα Η Ναυτεμπορική, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Επιμέλεια-επισημάνσεις δικές μας.


Ενημέρωση: 22-02-2005

CLUB

Εγγραφή στο Newsletter


Επικοινωνία
  • Διεύθυνση Έδρας:
    Ίωνος Δραγούμη 14,
    Αθήνα 115 28
  • Email:
    info@senariografoi.gr

© 2004-2021 Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος