Ο Πρόεδρος της Ε.Σ.Ε Αλέξανδρος Κακαβάς φιλοξενούμενος της κυρίας Δέσποινας Ηλιοπούλου στο Best TV/Καλαμάτας
ΔΗ: Καλησπέρα και πάλι επιστρέψαμε στο τελευταίο μέρος της εκπομπής μας. Είμαστε εδώ και θα πάμε τώρα να συναντήσουμε τον κύριο Αλέξανδρο Κακαβά, τον Πρόεδρο της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος. Καλησπέρα σας, καλώς ήρθατε, καλή χρονιά εύχομαι.
ΑΚ: Κυρία Ηλιοπούλου σας εύχομαι ότι καλύτερο εφέτος.
ΔΗ: Επίσης επίσης όλα τα καλά, όλα τα καλά και πάνω από όλα υγεία. Κύριε Κακαβά τώρα η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος έχει σε εξέλιξη Πανελλήνιους Διαγωνισμούς και θα ήθελα να ξεκινήσουμε έτσι να μας πείτε κάποια πράγματα για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν για τον Τέταρτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονόλογου επί σκηνής. Τι πρέπει να ξέρουν όσοι ενδιαφέρονται;
ΑΚ: Είναι απλό. Και να υπενθυμίσω ότι έχετε μια νικήτρια από την Καλαμάτα την κυρία Βασιλειάδου η οποία έχει γράψει το «Ιφιγένειας Έξοδος». Είναι μονόλογοι 15 λεπτών. Επίτηδες έχουμε ζητήσει να είναι τόσο σύντομοι και ευσύνοπτοι μονόλογοι ώστε να μπορούν να ερμηνευθούν από τον ίδιο τον συγγραφέα. Βεβαίως, εάν θέλει, μπορεί να το αναθέσει σε κάποιον ή κάποια ηθοποιό αλλά είναι κάτι πάρα πολύ απλό και εύκολο, ένα είδος πειραματισμού για πολλούς ανθρώπους που ενδιαφέρονται να γράψουν αλλά το κυριότερο που ενδιαφέρονται να δουν αυτό το οποίο έχουν γράψει να παίζεται. Γιατί το να γράφεις μόνος σου και να τα διαβάζεις μόνος σου ή να τα διαβάζουν μόνο οι φίλοι σου δεν σημαίνει πολλά πράγματα. Ενώ με αυτόν τον δεκαπεντάλεπτο μονόλογο έχεις τη δυνατότητα και εσύ μεν να δεις κατά πόσο πραγματικά μπορείς να τον αποδώσεις ερμηνευτικά ή να το δεις να ερμηνεύεται από έναν ηθοποιό επαγγελματία ή ερασιτέχνη και να το χαρείς, να το απολαύσεις.
ΔΗ: Η διαδικασία σε εξέλιξη, δηλαδή όσοι θέλουν μπορούν ακόμα και τώρα και να γράψουν και να το καταθέσουν στο διαγωνισμό, προκειμένου να κερδίσουν έτσι κύριε Κακαβά;
ΑΚ: Πρώτα από όλα έχει χρηματικά έπαθλα. Είναι ένας διαγωνισμός που επειδή ακριβώς έχει μεταφορικά έξοδα, σκεφτήκαμε να εξυπηρετήσουμε τους ανθρώπους οι οποίοι θα έρθουν στον τελικό και για αυτό και έχουμε αυτά τα συμβολικά χρηματικά έπαθλα αν και δεν είναι συμβολικά γιατί 500€ στην σημερινή εποχή είναι πάρα πολύ καλό έπαθλο. Αλλά είναι προκειμένου να καλυφθεί το κόστος αν θέλετε να έρθει την Καλαμάτα στην Αθήνα, κάποιος μαζί με τον ηθοποιό του πιθανόν να μείνει και ένα βράδυ στην Αθήνα και για να επιστρέψει. Μέχρι αρχές Μαρτίου υπάρχει ακόμα δυνατότητα για οιονδήποτε να δηλώσει προκειμένου να μετάσχει στους προκριματικούς που θα γίνουν στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις. Νομίζω αρχές Απρίλη είναι οι προκριματικοί, αρχές Μάϊου είναι οι ημιτελικοί και τον Ιούνιο είναι ο τελικός. Πόλεις σε όλη την Ελλάδα αναλαμβάνουν την προκριματική διαδικασία επιλογής, είτε χρησιμοποιώντας το ΔΗΠΕΘΕ, είτε χρησιμοποιώντας κάποιο θεατράκι ή έστω και μια αίθουσα σχολείου. Ο μονόλογος αυτός δεν χρειάζεται σκηνικά. Ακριβώς αυτό είναι το σκεπτικό. Μόνο το κείμενο. Μπορεί λοιπόν να ερμηνευτεί οπουδήποτε. Θα μπορούσε ακόμα και σε μια αίθουσα του Δημαρχείου.
ΔΗ: Θέλει περισσότερη προβολή εκτιμάτε;
ΑΚ: Ναι, τόσο ο διαγωνισμός μονολόγων που έχει τεθεί υπό την αιγίδα του ΥΠΑΙΘΑ που μας την έχει δώσει ο πρώην υφυπουργός, νυν βουλευτής, ο κύριος Συρίγος ο οποίος κατάγεται εκ Μεσσηνίας. Και τώρα το ΥΠΑΙΘΑ έθεσε υπό την αιγίδα του και τον σχολικό διαγωνισμό για το οποίο είμαι πολύ ευτυχής καθώς μετέχουν πολλά σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα. Την Κέρκυρα την Ξάνθη, την Ελευθερούπολη, τη Σάμο, Χανιά, την Αθήνα βέβαια αλλά από την Καλαμάτα ούτε ένα.
ΔΗ: Πάντως έχουμε σχολεία που είναι πάρα πολύ δραστήρια και κάνουνε πάρα πολλές δράσεις εδώ στη Μεσσηνία και μου κάνει εντύπωση έτσι που δεν ενδιαφέρονται για αυτό το διαγωνισμό.
ΑΚ: Εγώ πιστεύω ότι δεν το γνωρίζουν, δεν λέω δεν ενδιαφέρονται, δεν είμαι απόλυτος γιατί όπου πήραμε τηλέφωνο, Φθιώτιδα, Εύβοια, Επτάνησα, Ευρυτανία, επέλεξα την Ευρυτανία επειδή είναι ένας νομός που δεν έχει τύχει της προσοχής που θα έπρεπε από το κράτος. Επεκοινώνησα με κάποιους εξαίρετους ανθρώπους μίλησα με Περιφερειάρχες, Διευθυντές/Διευθύντριες Δευτεροβάθμιας και διευθυντές/διευθύντριες σχολείων που ήταν εξαίρετοι. Συνωμίλησα με αρκετά σχολεία αλλά δεν μπορώ να το κάνω με όλη την Ελλάδα, δηλαδή ευχαρίστως να το έκανα εάν ήξερα εάν τέλος πάντων κάποιος με καθοδηγούσε, αλλά δεν μπορώ να παίρνω και να ζητώ στην τύχη, διότι πολλοί από αυτούς δεν αντιλαμβάνονται περί τίνος πρόκειται. Δηλαδή ακούν για πρώτη φορά ότι καλούνται οι μαθητές να διασκευάσουν ένα διήγημα του Καραγάτση ή ένα διήγημα του Σαμαράκη και να το μετατρέψουν σε σενάριο μικρού μήκους. Τι είναι αυτό; Πώς θα γίνει ποιος θα το επιβλέπει, αν υπάρχει ενδιαφέρον, πώς θα το εξηγήσουμε στα παιδιά; Στην Αθήνα τα σχολεία ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο.
ΔΗ: Άρα δεν υπάρχει και σωστή ενημέρωση, κύριε Κακαβά, γιατί πιστεύω ότι αν υπήρχε ενημέρωση σίγουρα θα υπήρχε και συμμετοχή.
ΑΚ: Συμφωνώ εξ ου όπου μου είπαν να απευθυνθώ τηλεφώνησα είτε εγώ ο ίδιος είτε η γενική γραμματέας της Ε.Σ.Ε. κυρία Τζένη Κοσμίδου και υπήρξε ανταπόκριση είτε από διευθύντριες είτε από καθηγήτριες που επέδειξαν το δέον ενδιαφέρον ούτως ώστε τα παιδιά να μπορέσουν μετάσχουν σε αυτήν την πολύ όμορφη δημιουργική διαδικασία. Έχω συγκινηθεί από το ενδιαφέρον αυτών των ανθρώπων, γιατί αυτό σημαίνει και μια προσπάθεια πέραν του ωραρίου. Δηλαδή πέραν της δουλειάς τους. Δηλαδή σε ορισμένα σχολεία όπως στη Ζωσιμαία στα Γιάννενα η διευθύντρια κυρία Μπεκιάρη τη θυμάμαι δεν μπορώ να την ξεχάσω, δεν την έχω δει ποτέ τη γυναίκα ήταν απίστευτη. Μου τηλεφώνησε δύο ή τρεις φορές προκειμένου να μου ζητήσει η ρωτήσει κάτι. Εντυπωσιάστηκα επειδή επέδειξε ενδιαφέρον. Θα μου πείτε ότι μπορεί σε κάποια μέρη να μην υπήρξε ενδιαφέρον από τα παιδιά και εξ ου και οι καθηγητές να μην έδωσαν συνέχεια.
ΔΗ: Έτσι είναι τα πράγματα. Να πάμε και στον άλλο διαγωνισμό συγγραφής στίχου;
ΑΚ: Αυτός πάει πολύ καλά και δεν είναι μόνο στίχου είναι και του θεατρικού έργου που διεξάγουμε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και φυσικά του σεναρίου.
ΔΗ: Πάνε καλά οι διαγωνισμοί αυτοί;
ΑΚ: Πάρα πολύ καλά. Προσέξτε αυτοί όμως αφορούν ενήλικες κατά κύριο λόγο, δηλαδή αφορούν ανθρώπους που τους αρέσει πάρα πολύ το σενάριο, το θεατρικό έργο, ο στίχος που θέλουν να τον δουν μελοποιημένο γιατί μην ξεχνούμε ότι τα βραβεία στους στίχους, είναι η μελοποίηση των διακριθέντων. Παρουσιάζει ενδιαφέρον να δεις το έργο σου να μελοποιείται ακόμα και αν δεν είναι ένα έργο το οποίο πιθανώς να μη γνωρίσει μεγάλη επιτυχία εν τούτοις θα μελοποιηθεί γιατί ο στίχος πρέπει να μελοποιείται. Αυτή είναι η ουσία, η βάση της στιχουργικής.
ΔΗ: Σ’ αυτό το διαγωνισμό μπορεί να λάβει μέρος οποιοσδήποτε, έτσι δεν μιλάμε για επαγγελματίες, όποιος γράφει μπορεί να στείλει το στίχο του.
ΑΚ: Ναι, υπενθυμίζω δε ότι στο bookstream.eu έχουμε ανεβάσει εφέτος δωρεάν τους βραβευθέντες, τους περσινούς βραβευθέντες και θεατρικού έργου και σεναρίου και στίχου. Οπότε όποιος θέλει μπορεί να μπει μέσα να τα κατεβάσει ή και να τα διαβάσει ως flipbooks. Η νικήτρια θα το πω γιατί είναι συγκινητικό ήρθε παρακαλώ από τα Νέα Μουδανιά η νικήτρια του μεγάλου θεατρικού έργου η Χριστίνα Ψωμαδέλλη. Ήρθε από τα Νέα Μουδανιά ενόσω είχαν πλημμυρίσει, τότε με την καταστροφή που υπέστησαν εκεί επάνω. Ξεκίνησε μόνη της η γυναίκα αυτή παρακαλώ γιαγιά 4 εγγονών αν δεν κάνω λάθος μόνη της από τα Νέα Μουδανιά και ήρθε κάτω προκειμένου να δει γιατί, πάντοτε ενημερώνουμε αυτούς που κατοικούν στην επαρχία και έχουν διακριθεί χωρίς όμως να τους λέμε εαν έχουν κερδίσει βραβείο ή έπαινο. Είχε συγκινηθεί τόσο πολύ όταν ανέβηκε στο βήμα που έχασε τα λόγια της. Πήρε το πρώτο βραβείο. Αυτές οι στιγμές είναι εξαιρετικές. Είναι μοναδικές. Επίσης θα πω κάτι ακόμα, προσπαθώ γιατί ξέρετε κάτι η οικονομική κατάσταση δεν είναι καλή. Οι δήμοι υποφέρουν. Μιλώ για την Αθήνα τώρα που τους παρακολουθώ δεν ξέρω τι γίνεται στην επαρχία, αλλά οι δήμοι στην Αθήνα υποφέρουν. Δεν έχουν την άνεση να χρηματοδοτήσουν πολιτιστικές εκδηλώσεις. Για αυτό και προσπαθώ όπου έχω φίλους, δημάρχους ή γνωστούς, αναφέρομαι ως Ένωση και έχουν στηρίξει την Ένωση επί τόσα χρόνια να συμβάλουμε. Ανεβάσαμε 4 μονολόγους, μεταξύ των οποίων της κυρίας Βασιλειάδου από την Καλαμάτα, τους ανεβάσαμε στο δημοτικό θέατρο της Κηφισιάς. Σας πληροφορώ ότι το θέατρο γέμισε. Τέσσερις μονολόγους χωρίς εισιτήριο εννοείται, προσφορά ήταν, αλλά κίνησαν το ενδιαφέρον του κόσμου. Ειδικά αυτοί οι μονόλογοι που είναι δεκαπεντάλεπτοι, που σημαίνει ότι ακόμα και αν δεν σου αρέσει κάποιος, 15 λεπτά παρέρχονται ταχέως. Δεν κουράζεσαι, δεν εκνευρίζεσαι. Είναι πολύ ευχάριστοι οι δεκαπεντάλεπτοι όπως και τα μικρού μήκους. Ένα μικρού μήκους 10 σελίδων, εάν διδαχθεί σωστά το παιδί, πώς μετατρέπουμε ένα διήγημα σε σενάριο, μέσα σε 15 μέρες μπορεί να διασκευάσει τον Καραγάτση και τον Σαμαράκη σε σενάριο ταινίας μικρού μήκους.
ΔΗ: Και εντάξει είναι και δημιουργικό όλο αυτό είναι αλήθεια και για τα παιδιά και μαθαίνουν και κάτι άλλο εκτός σχολείου και είναι τους δίνει και κάτι άλλο κάτι άλλο έτσι που και κάποιοι που θέλουν να ακολουθήσουν και κάτι άλλο μπορεί και να τους δοθεί έτσι και κίνητρο.
ΑΚ: Ναι και είναι και η χαρά και η συγκίνηση που λαμβάνουμε όχι μόνο τα παιδιά, γιατί πέρσι ήμουν στην τελετή απονομής παρέστη σε τελετή απονομής δηλαδή του σχολικού διαγωνισμού που έγινε στην Ηλιούπολη και πραγματικά βλέπω τον ενθουσιασμό των παιδιών. Σίγουρα οι νικητές είναι περισσότερο ενθουσιασμένοι από τους χαμένους δεν το συζητώ. Πάντοτε στη ζωή έτσι είναι, εντούτοις και τα παιδιά τα οποία απλώς μετέσχον τα οποία δεν διακρίθηκαν και τα οποία ήρθαν να παρακολουθήσουν απλώς την εκδήλωση το χάρηκαν, το είδα, μίλησα μαζί τους. Τους άρεσε όλη αυτή η διαδικασία που ήταν διαφορετική από τα συνήθη μαθήματα. Το να μετατρέπουμε κάτι σε σενάριο μικρού μήκους αλλά και στους μεγάλους μια και το αναφέρατε και από το στίχο που το είπατε ο στίχος που είναι σχετικά ευκολότερο από το να γράψεις ένα σενάριο. Το σενάριο απαιτεί και μια τεχνική. Ο στίχος είναι κάπως αυθόρμητος. Ο καθένας μπορεί να σιγοτραγουδήσει κάτι που θα του έρθει στο μυαλό μπορεί να εμπνευσθεί βλέποντας κάτι ή κάποιον. Η κυρία Χριστίνα Ψωμαδέλλη είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Είναι και γυναίκα κάποιας ηλικίας, δεν είναι παιδάκι. Η πρώτη νικήτρια του θεατρικού «Η Μήδεια της αγάπης» νομίζω λεγόταν το έργο της διασκεύασε τη Μήδεια, την έκανε κωμωδία. Τι να πω; Μπράβο για την ιδέα της.
ΔΗ: Μπράβο, μπράβο πραγματικά.
ΑΚ: Δεν είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος αποσκοπεί σε δόξα και φήμη, αποσκοπεί στην προσωπική χαρά και ικανοποίηση της δημιουργίας. Γι’ αυτό υπάρχουν οι διαγωνισμοί της Ε.Σ.Ε. Δεν υπάρχουν, επειδή απαραίτητα κάποιος θα ακολουθήσει καριέρα. Βεβαίως εαν είναι 25 ετών και διακριθεί, έχει δυνατότητες και σίγουρα αυτό μπορεί να τον βοηθήσει. Αλλά ξαναλέω, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που γράφουν και έχουν επαγγέλματα. Πέρυσι ο Θεοχάρης Λιβιεράτος από την Πάτρα που είναι γιατρός κέρδισε το πρώτο βραβείο σεναρίου μεγάλου μήκους. Το έκανε για την ψυχούλα του.
ΔΗ: Να πούμε επίσης ότι όσοι θέλουν γιατί είναι και 3 διαγωνισμοί που τρέχουν αυτή την περίοδο μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα σας, έτσι να δούνε τους όρους της συμμετοχής τι πρέπει να κάνουν και τα υπόλοιπα.
ΑΚ: Ορθώς. Έχουν καιρό μέχρι τέλος Αυγούστου επίτηδες το κάνουμε για να περιλαμβάνουμε και το καλοκαίρι ώστε να έχουν το χρόνο το καλοκαίρι που τα πράγματα είναι σαφώς ευκολότερα, έχουν τις διακοπές τους και ξεκουράζονται, να μπορέσουν να γράψουν με την άνεση τους. Οι μονόλογοι, τελειώνουν αρχές Μαρτίου. Δηλαδή μέχρι αρχές Μαρτίου πρέπει να έχει δηλωθεί η συμμετοχή. Από εκεί και πέρα έχουν ένα μήνα καιρό προκειμένου να προετοιμάσουν το μονόλογο και νομίζω ότι και ο σχολικός διαγωνισμός λήγει την ίδια περίοδο, λήγει την 25η Μαρτίου, προκειμένου να προλάβουν οι επιτροπές να κρίνουν τα έργα. Δεν κρύβω πάντως ότι χρειαζόμαστε κάποια μορφή υποστήριξης από το Κράτος. Δεν ζητώ. Άλλωστε υπάρχουν άνθρωποι που κατανοούν τις δυσχέρειες, τις δυσκολίες και προσπαθούν να συμβάλουν η συνδράμουν. Ο κύριος Άγγελος Συρίγος που ήταν υφυπουργός Παιδείας δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο λόγο να υποστηρίξει τον διαγωνισμό μονολόγων, το έκανε όμως. Γιατί θεώρησε ότι παρείχε μια δημιουργική διέξοδο το αναφέρει και σε συνέντευξη του. Η κυρία Βιδάλη η οποία ήταν Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού Αττικής το υποστηρίζει. Ο κύριος Αθανάσιος Βασιλόπουλος μου έδωσε την αιγίδα ο Δήμαρχος σας μου έδωσε την αιγίδα χωρίς να το συζητήσει. Είπαμε δυο κουβέντες ναι μου λέει. Και τελείωσε. Έχουμε και την υποστήριξη της Υπουργού Πολιτισμού της κυρίας Μενδώνη. Η κυρία Μενδώνη υποστηρίζει όλες αυτές τις προσπάθειες και εκδηλώσεις.
ΔΗ: Είναι σημαντικό όλα αυτά να στηρίζονται γιατί και από μόνο του κάτι δεν μπορεί να προχωρήσει σωστά, αλλά πρέπει να ενημερώνετε και εσείς έτσι και κάποιους που μπορούν να στηρίξουν.
ΑΚ: Εσείς και ο κύριος Μπελογιάννης. Ας με προσκαλέσει ο κύριος Βασιλόπουλος να κατέβω μια ώρα και να γυρίσω σπίτι μου το βράδυ, δεν με νοιάζει, και ας καλέσουν 5 δημοσιογράφους, 5 καθηγητές, 5 ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών να πούμε δύο κουβέντες. Έχω πει ότι δεν με απασχολεί το οικονομικό. Έρχομαι πολύ ευχαρίστως.
ΔΗ: Ναι, εμείς θα θέλαμε να σας δούμε και από κοντά πάντως και θα ήταν μεγάλη μας χαρά.
ΑΚ: Εσείς με ξέρετε πάρα πολύ καλά.
ΔΗ: Κύριε Κακαβά να σας ευχαριστήσουμε, καλή επιτυχία σε ότι κάνετε. Καλή επιτυχία στο έργο της Ένωσης
ΑΚ: Μπράβο σας ειλικρινά κυρία Ηλιοπούλου και ειλικρινά είσαστε από τους ένθερμους υποστηρικτές του έργου της Ε.Σ.Ε ανά την Ελλάδα.
ΔΗ: Με μεγάλη μου χαρά με μεγάλη μου χαρά πραγματικά.
ΑΚ: Και εγώ επίσης και αναμένω πρόσκληση.
ΔΗ: Να είστε καλά και καλή χρονιά να έχετε.
ΑΚ: Εγώ αναμένω την πρόσκληση ημερίδας. Να είστε καλά, καλό σας βράδυ και καλή χρονιά και επαναλαμβάνω ο Best να είναι Best.
ΔΗ: Έτσι! Να είστε καλά. Ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστούμε πολύ. Γεια σας.
ΑΚ: Χαίρετε.
Συμμετέχοντα μέλη:
Αλέξανδρος Κακαβάς
Ενημέρωση: 17-01-2025