Ο Πρόεδρος της Ε.Σ.Ε. Αλ. Κακαβάς φιλοξενούμενος του Ι. Παντελόπουλου ΡΣ ΕΡΤ/Πάτρας

Ιωάννης Παντελόπουλος: Πάμε να καλημερίσουμε τον Πρόεδρο των Σεναριογράφων τον κύριο Κακαβά. Κύριε Κακαβά καλημέρα σας.
Αλέξανδρος Κακαβάς: Κύριε Παντελόπουλε καλή σας ημέρα.
ΙΠ: Από την Πάτρα από την Πάτρα, την όμορφη Πάτρα λένε, εσείς συμφωνείτε; Δεν ξέρω αν συμφωνείτε με αυτό που λένε όσοι καλούμε για τη συνέντευξη. Δεν ξέρω, έχετε έρθει στην Πάτρα; Έχετε γυρίσει τη Μαιζώνος; Έχετε γυρίσει το κέντρο της πόλης;
ΑΚ: Έχω τραβήξει την Πάτρα, έχω κινηματογραφήσει την Πάτρα.
ΙΠ: Μάλιστα ήμουν σίγουρος.
ΑΚ: Έχω κάνει το 1821 για την ΕΡΤ οπότε την περιέλαβα καθώς η Πάτρα ήταν ένας από τους πυλώνες που οι Τούρκοι κράτησαν μέχρι τέλους, δυστυχώς, γιατί είχαν τη θάλασσα και τους ανεφοδίαζαν. Ξέρω καλά την Πάτρα.
ΙΠ: Ναι. Πάμε να πούμε στους ακροατές μας το λόγο που σας καλέσαμε στην εκπομπή, διότι από την 1η Οκτωβρίου του 24 μέχρι και την 4η Μαρτίου του 2025 έχουμε τον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτότυπου Μονολόγου Επί Σκηνής. Να μας πείτε περισσότερα γι’ αυτό και να ενημερώσουμε και τους ακροατές μας. Όσοι δεν το έχουν ακούσει δεν το έχουν δει, δεν το έχουν προσέξει νομίζω μένει χρόνος 4 Μαρτίου βέβαια όχι και πολύ για να γράψεις.
ΑΚ: Πάρα πολύς.
ΙΠ: Μάλιστα να σας ακούσουμε.
ΑΚ: Μέχρι 4 Μαρτίου είναι η προθεσμία υποβολής. Απρίλιο θα γίνουν οι πρώτες ακροάσεις επομένως όσοι ενδιαφέρονται έχουν όλο το χρόνο να έχουν γράψει κάτι. ‘Αλλωστε ένας δεκαπεντάλεπτος μονόλογος δεν χρειάζεται να υπερβαίνει τις 2-3 σελίδες. Ως προς το θέμα της ερμηνείας, είτε εάν το ερμηνεύσουν οι ίδιοι είτε αν αναθέσουν σε έναν ηθοποιό να το ερμηνεύσει έχουν ένα μήνα προκειμένου να προβούν σε πρόβες.
ΙΠ: Λοιπόν, για να δούμε λιγάκι τι αφορά αυτό που πρέπει να κινηθεί κάποιος ο οποίος θα αποφασίσει να το κάνει, να συμμετάσχει σε αυτόν τον διαγωνισμό.
ΑΚ: Να διακόψω σε αυτό το σημείο και να πω κάτι προς τιμή της Πάτρας για αυτό θέλω να το πω διότι δεν το είπατε και δεν το ξέρετε μάλλον, ότι ο περσινός νικητής είναι εκ Πατρών είναι ο Γιάννης Πανουτσόπουλος.
ΙΠ: Δεν το ήξερα κύριε Κακαβά.
ΑΚ: Ο Γιάννης Πανουτσόπουλος έλαβε το πρώτο βραβείο, το δεύτερο για το κείμενο και το βραβείο ερμηνείας. Ήταν εξαιρετικός, πραγματικά εξαιρετικός, και θα επανέλθω στην Πάτρα γιατί εμένα μου αρέσει να μιλώ για την επικράτεια περισσότερο από ότι για την Αθήνα. Τον πρώτο χρόνο είχε πάλι ένας Πατρινός ο Γιάννης Κοψίνης ένα πολύ καλό κείμενο για το οποίο είχε λάβει βραβείο ερμηνείας, η Μαρίνα Παντελάκη.
ΙΠ: Αυτό το γνωρίζω.
ΑΚ: Τα είπα για την Πάτρα. Υπέρ της Πάτρας.
ΙΠ: Για να δούμε λοιπόν σε αυτόν τον διαγωνισμό τι ακριβώς γράφουμε, τι είναι αυτός ο μονόλογος τι αφορά; Ιστορία τι ακριβώς;
ΑΚ: Είναι ελεύθερο θέμα ότι θέλει ο καθένας
ΙΠ: Είναι επικαιρότητα; Δηλαδή μπορεί να γράψει κάτι και να σχολιάσει τα τεκταινόμενα;
ΑΚ: Βεβαίως φυσικά.
ΙΠ: Τι μπορεί να γράψει, μπορεί να είναι μια ιστορία μέχρι που φτάνουμε γράφοντας;
ΑΚ: Κοιτάξτε έχουμε πολλούς μονολόγους οι οποίοι απορρέουν από προσωπικά βιώματα. Δηλαδή από κακοποιήσεις από κακή συμπεριφορά γονέων από φιλίες οι οποίες διαλύθηκαν από έρωτες οι οποίοι χάθηκαν, έσβησαν. Συνήθως δεν μετέχουν με πολιτικά κείμενα δηλαδή οι περισσότεροι άνθρωποι εκφράζονται συναισθηματικά, αναφέρουν κάτι το οποίο τους έχει πληγώσει συναισθηματικά ή τους έχει στεναχωρήσει. Έχουμε όμως και μερικές πολύ ωραίες κωμωδίες. Πέρυσι ο Λενούδιας με τη Ράπτη, ο Πέτρος Λενούδιας είναι ο συγγραφέας και η Νάνσυ Ράπτη ηθοποιός, παρουσίασαν ένα πολύ ωραίο μονόλογο όπου υποτίθεται ότι ήταν ζωντανή ενώ στην πραγματικότητα ήταν πεθαμένη και διαμαρτυρόταν για πράγματα για τα οποία δεν έπρεπε να διαμαρτυρηθεί. Τελικώς συνειδητοποιήσαμε ότι αυτή η γυναίκα είχε σκοτωθεί σε ένα ατύχημα, το έβλεπε από την κωμική πλευρά βέβαια δεν το έβλεπε από την δραματική. Θέλω να πω δηλαδή ότι ο καθένας μπορεί να παρουσιάσει οτιδήποτε θέλει. Μια κοπέλα από την Καρδίτσα πριν από 3 χρόνια είχε έρθει με έναν μονόλογο ο οποίος ήταν σχετικά με έναν φόβο της. Δηλαδή όλος ο μονόλογος ήταν πως ακριβώς προσπαθούσε να αντιμετωπίσει αυτό το συγκεκριμένο φόβο, που την διακατείχε. Δηλαδή θέλω να πω ότι καθένας μπορεί να γράψει οτιδήποτε. Μπορώ να σας πω άπειρα θέματα. Μην ξεχνάτε ότι έχουν μετάσχει πάνω από 400 άνθρωποί.
ΙΠ: Είναι και της εποχής αν δεν κάνω λάθος, διορθώστε με κύριε Κακαβά, είναι και της εποχής όμως. Αυτό που παλαιότερα είχαμε την επιθεώρηση με 2-3 άτομα τώρα βλέπουμε να γίνεται κάτι ως επιθεώρηση με μονόλογο. Αυτό που υπάρχει και όρος που λέγεται μου διαφεύγει τώρα το να είναι στη σκηνή ένας άνθρωπος
ΑΚ: Το Stand up λέτε το οποίο είναι πάρα πολύ της μόδας.
ΙΠ: Μάλιστα αυτό θέλω να πω αυτός ο Πανελλήνιος διαγωνισμός είναι μέσα στην εποχή. Μπορεί να γράψει κάποιος και να έχει συμμετοχή σε αυτό τον διαγωνισμό αλλά και αργότερα θα σας ρωτήσω βέβαια να μου απαντήσετε αυτά που μπορούμε να τα δούμε; Πως μπορεί να φτάσει αυτός σε εμάς το κείμενο του πέρα από την βράβευση τη δική σας της επιτροπής.
ΑΚ: Πρώτα απ’ όλα έχουμε εκδώσει το βιβλίο δωρεάν και μπορείτε να το βρείτε έχει αναρτηθεί γιατί έχει εξαντληθεί η έντυπη έκδοση μπορείτε να το βρείτε δωρεάν στη σελίδα των εκδόσεων της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος που είναι το www.bookstream.eu . Εκεί λοιπόν θα βρείτε όλους τους βραβευμένους μονολόγους των τριών πρώτων ετών όπως επίσης και κάποια δοκίμια από κάποιους ανθρώπους οι οποίοι ασχολούνται με τον μονόλογο και επίσης δύο μονολόγους του Βασίλη Ρίσβα ο οποίος είναι ένας εξαίρετος συγγραφέας και έχει γράψει και τα Μαύρα Μεσάνυχτα του Κοκκινόπουλου, δεν ξέρω αν το θυμόσαστε μια μεγάλη επιτυχία της Ελληνικής τηλεόρασης και του Θανάση Σκρουμπέλου ενός παλαιότερου συγγραφέως σεναριογράφου ο οποίος επίσης έχει γράψει πολύ ωραία πράγματα. Μπορεί να μπει ο οιοσδήποτε θέλει που μας ακούει να το κατεβάσει και να το διαβάσει.
ΙΠ: Ωραία αυτό είναι για να το διαβάσει. Η Ε.Σ.Ε έχετε τον τρόπο να τον δούμε και πάνω στη σκηνή να έχει και ερμηνεία αυτό.
ΑΚ: Συγνώμη ερμηνεία είναι. Επί σκηνής είναι.
ΙΠ: Ναι να περάσει αυτό και να γίνει μια παράσταση με τη σφραγίδα τη δική σας.
ΑΚ: Βεβαίως έχει γίνει. Πρώτα απ’ όλα οι μονόλογοι των τελικών κινηματογραφούνται και έχουν αναρτηθεί στο site της Ε.Σ.Ε www.senariografoi.gr Εαν πάτε και αναζήτησε μονόλογοι θα σας βγάλει όλους τους κινηματογραφημένους μονολόγους των τελικών 32 περίπου μονόλογοι.
ΙΠ: Νομίζω ότι πολλοί κύριε Κακαβά δεν το γνωρίζουν αυτό. Αυτό που λέτε σήμερα στον αέρα δεν το γνωρίζουν εγώ προσωπικά δεν το γνώριζα.
ΑΚ: Δεν πειράζει για αυτό υπάρχετε εσείς αυτή είναι η καλή δημοσιογραφία γιατί υπάρχει και κακή δημοσιογραφία δυστυχώς.
ΙΠ: Σε μεγάλο βαθμό δυστυχώς να μην πω τη λέξη γιατί είναι βαριά τρομοκρατική είδηση, κινηματογραφική είδηση γιατί και αυτό να σας πω κύριε Κακαβά τώρα με τσιγκλάτε και αυτό το οποίο βλέπουμε στα μέσα στις εκπομπές οι εκπομπές αυτές οι ενημερωτικές λεγόμενες κοινωνικές κλπ έχουν κάτι από τη δουλειά σας. Κινηματογραφική είδηση δηλαδή την παίρνουμε την είδηση και την κάνουμε κινηματογράφο την κάνουμε σενάριο.
ΑΚ: Σενάριο όμως αυθαίρετο δυστυχώς αυτό είναι το κακό και στηλιτεύουμε ανθρώπους και διαπομπεύουμε ανθρώπους οι οποίοι πολλάκις αποδεικνύεται ότι ήταν αθώοι.
ΙΠ: Να σας πω τώρα το διάβασα πριν σήμερα έχει πρωτοσέλιδο να γυρίσω πίσω να το δω προχθές τον θάψαμε τον άνθρωπο τον μεγάλο μας ποδοσφαιριστή τον Δομάζο και σήμερα έχει πρωτοσέλιδο ότι μεταξύ τους οι κόρες τους οικογενειακά κλπ και το φέρνει σε πρωτοσέλιδο. Δηλαδή αυτός ο οποίος το έφερε σε πρωτοσέλιδο καταλαβαίνει τουλάχιστον τις ημέρες αυτές που είναι ζωντανός ο άνθρωπος μέσα στον τάφο τι κάνει; Το καταλαβαίνει; Όχι γιατί υπάρχει το κέρδος.
ΑΚ: Με συγχωρείτε δεν θα έπρεπε καθόλου να ασχοληθούν με αυτό το θέμα. Δεν τους αφορά.
ΙΠ: Είναι αυτό που είπατε αυτό τώρα που λέμε κύριε Κακαβά είναι μονόλογος είναι αυτός μονόλογος είναι και δεν ξέρω αν θα έπρεπε αυτοί να έρχονται και να συμμετέχουν και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συγγραφής και Ερμηνείας.
ΑΚ: Όχι δεν τους θέλουμε αυτούς. Αυτούς δεν τους θέλουμε καθόλου με συγχωρείτε θέλουμε ευπρεπείς ανθρώπους ει δυνατόν και να είστε σίγουρος πως επειδή είμαι εκεί πάντοτε. Όχι εντός της αίθουσας. Ποτέ δεν βλέπω εγώ τους μονολόγους προκειμένου να μην επηρεάζω τις επιτροπές αλλά συναντώ όλους τους ανθρώπους οι οποίοι μετέχουν. Τους έχω γνωρίσει όλους και με πολλούς διατηρώ και επαφή γιατί οι περισσότεροι είναι από την επαρχία. Από Αλεξανδρούπολη, Σάμο, Χανιά…
ΙΠ: Εγώ είπα κύριε Κακαβά ότι η επαρχία θα πρέπει να βγει μπροστά. Παρακολουθούσα εχθές τα ρεπορτάζ τα τηλεοπτικά και το ραδιόφωνο της επαρχίας και είχαν τα θέματα που απασχολούν την καθημερινότητα του πολίτη. Δηλαδή είχαν την ακρίβεια είχαν θέματα της καθημερινότητας, συνταξιούχοι αγρότες ενώ το Αθηναϊκό media είχε κολλήσει εκεί σε θέματα που λέγονται κοινωνικά κλπ. Άρα πρέπει η φωνή να έρθει από την επαρχία και ο σκάμπιλος να το πω έτσι.
ΑΚ: Αν μου επιτρέπετε επειδή είστε ΕΡΤ και έχω δουλέψει πολλά χρόνια με την ΕΡΤ και έχω και πάρα πολλούς φίλους στην ΕΡΤ, πραγματικούς φίλους, σπάνιο πράγμα στα κανάλια θα ήθελα να πω ότι δυστυχώς kai θα το πω με κάθε σεβασμό προς τους θεσμούς έχετε δύο ανθρώπους Πατρινούς οι οποίοι θα μπορούσαν κάλλιστα να βάλουν να βοηθήσουν λίγο την επαρχία έστω την Πάτρα. Έστω την Αχαΐα. Έχετε αφενός τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού τον κύριο Ιάσονα Φωτήλα. Τον έχω δει είναι ευγενέστατος, γλυκύτατος, προσηνέστατος έχουμε συζητήσει, και εγώ προσφέρομαι δωρεάν όπως καταλαβαίνετε ως πρόεδρος της Ε.Σ.Ε επειδή αντιπροσωπεύω κάποιους ανθρώπους, να κάτσουμε να δούμε 2-3 σοβαρά θέματα προκειμένου να προσδώσουμε βαρύτητα στην επαρχία ακριβώς για αυτά που είπατε εσείς διότι υπάρχει πραγματικά πολύ υλικό. Υπάρχουν άνθρωποι εξαιρετικοί.
ΙΠ: Σε αυτό κύριε Κακαβά σας διακόπτω συγνώμη και ποιον άλλον έχουμε;
ΑΚ: Τον Δήμαρχο σας.
ΙΠ: Τον κύριο Πελετίδη.
ΑΚ: Τον κύριο Πελετίδη. Έχω ζητήσει ραντεβού να έρθω εγώ ούτε θέλω να με πληρώσει ούτε θέλω λεφτά ούτε τίποτα. Να έρθω να τον δω να συζητήσουμε 2-3 πράγματα. Ο περσινός νικητής στον διαγωνισμό σεναρίου επίσης Πατρινός ο Θεοχάρης Λιβιεράτος γιατρός ο οποίος ήταν και συμφοιτητής του Δημάρχου, πήγε στον κύριο Πελετίδη του είπε δες παρακαλώ τον Κακαβά πες του να κατέβει μια μέρα από το πρωί να πιείτε έναν καφέ να σου πει δυο λόγια.
ΙΠ: Σε αυτό κύριε Κακαβά σας υπόσχομαι ότι σε ερχόμενη εκπομπή θα σας ενοχλήσω πάλι για να μάθουμε ποια θέματα συζητήσατε και με τον κύριο Φωτήλα γιατί ο χρόνος με πιέζει.
ΑΚ: Δεν συζητήσαμε.
ΙΠ: Δεν σας είδε δηλαδή.
ΑΚ: Όχι, όχι με είδε.
ΙΠ: Τις προτάσεις τις ξέρει;
ΑΚ: 2-3 ναι τις ξέρει. Κάποιες αναφέρθηκαν δεν μπορώ να τις πω τώρα γιατί είναι θέματα που δεν έχουν συζητηθεί οπότε δεν έχω δικαίωμα να μιλήσω
ΙΠ: Εντάξει.
ΑΚ: Έκλεισε και το ΔΗΠΕΘΕ επίσης το ξέρετε. Πρέπει να γίνουν κάποιες εργασίες το καταλαβαίνω όμως πρέπει να βρούμε έναν άλλο χώρο προκειμένου να τον χρησιμοποιήσουμε για προκριματικά των Πατρών, για τους Μονολόγους, που γινόντουσαν στο ΔΗΠΕΘΕ. Που θα γίνουν τώρα;
ΙΠ: Μάλιστα. Σας υπόσχομαι ότι πάλι θα σας έχουμε στην εκπομπή με θέματα που βάλατε σήμερα που θα πρέπει κάτι να γίνει. Να γυρίσω τώρα πάλι λίγο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονολόγου Επί Σκηνής. Υπάρχει συμμετοχή;
ΑΚ: Βεβαίως σοβαρολογείτε; Χαμός γίνεται.
ΙΠ: Απ’ ότι έχετε δει και Πατρινοί
ΑΚ: Όχι όχι δεν ξέρω.
ΙΠ: Δεν έχετε δει τόπο από όπου έχουν έρθει οι συμμετοχές
ΑΚ: Όχι είναι νωρίς ακόμα προς το τέλος Φεβρουαρίου θα αρχίσω να ερευνώ και να εξετάζω από που προέρχονται. Οι παραστάσεις όμως που είπατε επειδή με ρωτήσατε έχουν γίνει παραστάσεις έκτοτε δηλαδή πέραν της παραστάσεως του τελικού και πέραν της παραστάσεως που κάνουμε εμείς σαν Ε.Σ.Ε των βραβευμένων στο θέατρο Παραμυθίας της Αλμπέρτας Τσοπανάκη, έγιναν στης Ευαγγελίας Νούτσου, στο 41st καφέ. Ήρθαν από την επαρχία, ήρθε η λίλια Τσιγάρα από τη Λάρισα που ήταν νικήτρια, ήρθαν οι Αθηναίοι και έπαιξαν τους μονολόγους τους. Τώρα συζητάω με το Θεατράλε ένα πολιτιστικό πολυχώρο όπου ο Πάνος Μπόρας ένα πολύ καλό παιδί, σκηνοθέτης, θέλει να παρουσιάσει και εκεί τους μονολόγους. Υπάρχει ενδιαφέρον για τους μονολόγους. Στην Κηφισιά, Βασίλης Ξυπολυτάς ο Δήμαρχος Κηφισιάς και Αντιδήμαρχος Χρήστος Καλός, ανεβάσαμε 4 μονολόγους στην Κηφισιά και είχε 150 άτομα που τους είδαν. Δωρεάν θα μου πείτε. Δωρεάν. Το θέμα είναι να προβληθεί το έργο των δημιουργών, δεν είναι να βγάλει λεφτά ο Δήμος. Αυτή είναι η υποχρέωση του Δήμου. Να παρουσιάζει πολιτιστικές δραστηριότητες οι οποίες παρουσιάζουν ενδιαφέρον για το κοινό. Μπορεί να γίνει αυτό και θα μπορούσε να γίνει και στην Πάτρα αλλά δεν υπάρχει πια χώρος στην Πάτρα αλλιώς θα το κάναμε όταν μάλιστα έχουμε και τον Πανουτσόπουλο.
ΙΠ: Θα ήταν ενδιαφέρον κύριε Κακαβά να πάρω μια άποψη από τον Δήμαρχο για αυτό ακριβώς που μου λέτε. Να σας πω καλή συνέχεια καλημέρα σας και πάλι θα είμαστε εδώ στην εκπομπή ραδιοφωνικά για να πούμε περισσότερα αφού υπάρχει και ενδιαφέρον από εσάς για τα τεκταινόμενα στον καλλιτεχνικό χώρο της Πάτρας.
ΑΚ: Και όχι μόνο της Πάτρας όλης της Ελλάδος.
ΙΠ: Όλης της Ελλάδος. Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Κακαβά.
ΑΚ: Υπόψιν κάτι που ξέχασα να το πω είναι ότι είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ο διαγωνισμός.
ΙΠ: Μάλιστα. Σας ευχαριστώ. Να υπενθυμίσουμε πάλι γιατί με ρωτάνε πότε λήγει ο Διαγωνισμός.
ΑΚ: 4 Μαρτίου
ΙΠ: 4 Μαρτίου. Μέχρι 4 Μαρτίου υπάρχει χρόνος για συμμετοχή. Σας ευχαριστούμε πολύ κύριε Κακαβά.
ΑΚ: Να είστε καλά. Χάρηκα πολύ που σας άκουσα.
ΙΠ: Και εγώ και εγώ.
Συμμετέχοντα μέλη:
Αλέξανδρος Κακαβάς
Ενημέρωση: 10-02-2025