ShareThis

Θέσεις του Δ.Σ. της ΕΣΕ για το νομοσχέδιο "Περί Κινηματογραφικής Πολιτικής"

Το Δ.Σ. της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, κατόπιν συζήτησης με αρκετά απο τα μέλη της και διεξοδικής μελέτης του προτεινόμενου από τον υφυπουργό Πολιτισμού, κ. Τατούλη, νομοσχεδίου, κατέληξε ομόφωνα σε μια σειρά θέσεων με το εξής υπόμνημα.







ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΣΕ

Κατόπιν διεξοδικής μελέτης του προτεινόμενου από τον Υφυπουργό Πολιτισμού, κύριο Τατούλη, του σχεδίου νόμου «Περί Κινηματογραφικής Πολιτικής» διαπιστώσαμε τα εξής:


1. Διακρίνεται από εμφανή όσο και ακατανόητη προχειρότητα στην κατάρτισή του.
2. Αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο ως καθαρά εμπορικό προϊόν, διαγράφοντας το κυρίαρχο, την πνευματική και πολιτιστική του διάσταση.
3. Αγνοεί ολοκληρωτικά το καίριο ζήτημα της κινηματογραφικής παιδείας, που αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για την ανάπτυξη εθνικής κινηματογραφίας, καθώς και άλλες σημαντικές παραμέτρους (Υπόλοιπα Φεστιβάλ Κιν/φου, Κιν/φικό Αρχείο, Ταινιοθήκη, ταινία μικρού μήκους κ.ά.).
4. Εγκαθιστά ασφυκτικό και γραφειοκρατικό πλαίσιο ελέγχου από το κράτος στα όργανα που θεσμοθετεί, καταργώντας κάθε άσκηση κριτικής με την αντικατάσταση των αιρετών μελών στην Εθνική Επιτροπή Κινηματογράφου και στα υπόλοιπα όργανα με δημόσιους υπαλλήλους.
5. Ταυτίζει το ρόλο του ελέγχοντος με αυτόν του ελεγχόμενου στα προβλεπόμενα ΔΣ και επιτροπές, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη αδιαφανών διαδικασιών.
6. Εξαντλείται στην πριμοδότηση προσέλκυσης ξένων παραγωγών, επιφυλάσσοντας για τους Έλληνες κινηματογραφιστές το ρόλο παροχέα υπηρεσιών, χωρίς να προσφέρει κίνητρα για την ανάπτυξη της ελληνικής παραγωγής.
7. Απαιτεί υψηλότατα κονδύλια για τη σύσταση και λειτουργία των προτεινόμενων Α.Ε., σε βάρος της ελληνικής παραγωγής, την ίδια στιγμή που η Πολιτεία αδυνατεί να εξασφαλίσει και τα ελάχιστα που έχει δεσμευτεί να συνεισφέρει (παράδειγμα Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου).
8. Θεσμοθετεί τις αποσπάσεις, ασχέτων με το αντικείμενο, δημοσίων υπαλλήλων στις τέσσερις ανώνυμες εταιρίες, όχι μόνο επιτρέποντας έτσι την μετατροπή τους σε χώρο «εξυπηρετήσεων» αλλά και υπονομεύοντας την αποτελεσματικότητά τους
9. Αντί να φροντίσει να επιβληθούν κυρώσεις για τη μή μέχρι τούδε καταβολή του 1,5% μειώνει τούτο αυθαιρέτως σε 1%.


Για τους λόγους αυτούς θεωρούμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει βάση διαλόγου και επίλυσης των προβλημάτων της ελληνικής κινηματογραφίας.

Δηλώνουμε την ειλικρινή μας διάθεση να συζητήσουμε από κοινού και εξαρχής ένα νέο πλαίσιο νόμου που θα λαμβάνει υπ’ όψιν του τα πραγματικά προβλήματα του χώρου και θα περιλαμβάνει ουσιαστικούς όρους υγιούς ανάπτυξης και προαγωγής του ελληνικού κινηματογράφου.


το Δ.Σ. της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος







Θέσεις και προτάσεις επί συγκεκριμένων άρθρων του σχεδίου του νόμου

Επιπρόσθετα, το Δ.Σ. της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, έχοντας επεξεργαστεί αναλυτικά και στο σύνολο του το σχέδιο του νόμου, προχώρησε στις 9/1 σε προτάσεις για τροποποιήσεις επί συγκεκριμένων άρθρων.



Προς τον
Υφυπουργό κ. Π.Τατούλη
Υπουργείο Πολιτισμού
Μπουμπουλίνας 20

Κοιν: Κον Αντ. Παπαδόπουλο, Σύμβουλο Κινηματογραφίας


Αθήνα, 9 Ιανουαρίου 2005


Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,

Kατόπιν διεξοδικής μελέτης του υφ’υμάς προτεινομένου σχεδίου νόμου «Περί Κινηματογραφικής Πολιτικής», ο Πρόεδρος και το Δ.Σ. της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος καταλήξαμε ομοφώνως στα εξής:

Καίτοι διαφωνούμε τόσο επί της αρχής όσο και επί των άρθρων του εν λόγω σχεδίου νόμου, διότι αντί να ενισχύει εν γένει τη δημιουργική πρωτοβουλία αντιθέτως ευνοεί τον κρατικό παρεμβατισμό, εν τούτοις προτιθέμεθα να συζητήσουμε, από κοινού, ένα νέο πλαίσιο νόμου που θα λαμβάνει υπόψη του τα πραγματικά προβλήματα του χώρου και θα περιλαμβάνει τους όρους ανάπτυξης του ελληνικού κινηματογράφου.

Προς τούτο καταθέτουμε κάποιες προτάσεις μας επί συγκεκριμένων άρθρων.


Άρθρο 1
: Να μην διορίζει ο Υπουργός Πολιτισμού απευθείας τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Κινηματογράφου αλλά μέσα από έναν κατάλογο προτεινόμενων, από τους φορείς, προσώπων. Τα μέλη της Επιτροπής να μην μετέχουν σε καμμία άλλη διοίκηση οιουδήποτε φορέα ή οργανισμού ή εταιρίας ή υπηρεσίας του οπτικοακουστικού τομέα.
Άρθρο 6: Η Γενική Συνέλευση του Ε.Κ.Κ. να μην εγκρίνει μόνο τις αποφάσεις του Δ.Σ., αλλά και να διαμορφώνει και να εισηγείται την πολιτική του Κέντρου. H θητεία των μελών της Γ.Σ. και του Δ.Σ. να μην ανανεώνεται επ΄ αόριστον αλλά να τεθεί όριο.
Άρθρο 8: Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Ε.Κ.Κ. να μην έχουν την ίδια επαγγελματική ιδιότητα.
Άρθρο 9: Η Επιτροπή Σεναρίων να είναι ανεξάρτητη από το Δ.Σ. - ήτοι, ούτε να μετέχει ο Πρόεδρος του Ε.Κ.Κ. ούτε να διορίζει τα μέλη ο Πρόεδρος (ας τα διορίζει ο Σύμβουλος Κινηματογραφίας) – τα δε τρία μέλη να φέρουν τις εξής ιδιότητες Παραγωγού, Σκηνοθέτη και Σεναριογράφου και να έχει αυστηρά συμβουλευτικό χαρακτήρα.
Άρθρο 11: Η απαγόρευση των συμβάσεων από τα μέλη των Δ.Σ., επί ποινή ακυρότητας, να επεκταθεί στο σύνολο των εταιριών.
Άρθρο 12: Για λόγους παραγωγικότητας και διαφάνειας να μην επιτρέπεται γενικώς η απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων στις διάφορες θέσεις που προβλέπονται.
Άρθρο 13: Να μην συσταθούν Α.Ε., αλλά υπηρεσίες εντός των ήδη υφισταμένων οργανισμών, εταιριών π.χ. Ε.Κ.Κ., ή, στο ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού. (Με την ισοκατανομή των πόρων στις τέσσερις υπηρεσίες δεν διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής. Αυτό μπορεί να γίνει με τη χρηματοδότηση του τμήματος/υπηρεσίας παραγωγής του Ε.Κ.Κ. με τουλάχιστον το 50% των συγκεκριμένων πόρων).
Άρθρο 18: Να απαλειφθεί η παρ.ιβ, διότι αντιβαίνει με την παρ.θ του άρθρου 3. (περί εκπροσώπησης του Ελληνικού Γραφείου Οπτικοακουστικής Παραγωγής στο Εurimages).
Άρθρο 23: Να απαλειφθεί στο 1 ο όρος «πρέπει να έχει πτυχίο Α.Ε.Ι».
Άρθρο 26: Τα έσοδα από την επιστροφή του φόρου δημοσίων θεαμάτων να μην μοιράζονται ισομερώς στις τέσσερις υπηρεσίες, αλλά να κατευθύνονται, κατά το μεγαλύτερο μέρος, στην ελληνική παραγωγή.
Άρθρο 33: Να αφαιρεθούν οι παράγραφοι δ και η
Άρθρο 37: Να αποσαφηνίζεται ποιος μπορεί να εισάγει κινηματογραφικά υλικά, αν ισχύει για μια συγκεκριμένη ταινία, κ.λπ.
Άρθρο 44: Ο Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής να είναι μόνον Σύμβουλος Κινηματογραφίας. Ούτε πρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Οθόνης, ούτε μέλος του Δ.Σ. του Διεθνούς Φεστιβάλ.

Γενικά:

1. Κανένας να μην έχει παραπάνω από μια αμειβόμενη θέση σε όλο το πλέγμα των τεσσάρων υπηρεσιών.
2. Η διάρκεια των θητειών των διοικούντων να περιορισθεί στα δύο χρόνια, ανανεώσιμα μια μόνον φορά.
3. Να προβλεφθεί ρητά στο νόμο, κωδικός αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση συγγραφής σεναρίων, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε. (π.χ. στη Γερμανία).
4. Να προβλεφθούν αυστηρές κυρώσεις για τους διοικούντες πέραν των υφισταμένων γενικών κυρώσεων.
5. Να διασαφηνισθούν οι προθέσεις όσον αφορά στο Ελληνικό Διαγωνιστικό του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
6. Να ακουσθούν ολοκληρωμένες προτάσεις για το άρθρο 71 (για τα Κρατικά Βραβεία).




Ενημέρωση: 12-01-2006

CLUB