EDITORIAL ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2014
Ο σημαντικός ρόλος του logline στο τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό σενάριο
To περιβόητο logline που, στην αλλοδαπή, στέκεται πολλές φορές ο μόνος λόγος που κάνει έναν τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό συντελεστή να διαβάσει ένα σενάριο και να αποφασίσει τη μοίρα του, είναι μια πολύ σύντομη περίληψη ενός τηλεοπτικού, ή κινηματογραφικού σεναρίου – συγκεκριμένα μία και μόνη πρόταση - που παρέχει, από τη μια μεριά, μια πολύ περιεκτική σύνοψη της πλοκής του εν λόγω σεναρίου, ενώ ταυτόχρονα παίζει ρόλο ‘αγκιστριού’, ας το πούμε έτσι, που ‘ψαρεύει’ το ενδιαφέρον του εν λόγω συντελεστή.
Είναι το περιβόητο lead in με το οποίο ξεκινούσαν και ξεκινούν ακόμα ορισμένα άρθρα και ρεπορτάζ των εφημερίδων και των περιοδικών, η περίφημη εισαγωγή στα αστυνομικά μυθιστορήματα και διηγήματα που δημοσιεύονταν κατά εκατοντάδες στα περιβόητα pulp magazines των δεκαετιών του ΄20, ΄30, ΄40 και ΄50, με τη μόνη διαφορά ότι στον χώρο του θεάματος μερικά από αυτά είναι σκέτα αριστουργήματα, όπως αυτό που επινοήθηκε για μια ταινία επιστημονικής φαντασίας:
“Στο διάστημα δεν σε ακούει κανένας όταν φωνάζεις…”
Ενώ στη χώρα μας δεν ευδοκιμεί η χρήση του, στην αλλοδαπή χρησιμοποιείται πολλές φορές και σαν έναυσμα γι αυτή καθ΄ εαυτή την συγγραφή ενός σεναρίου. Υπάρχουν δε διεθνείς διαγωνισμοί σεναρίου όπου δίνεται ένα συγκεκριμένο logline και καλούνται οι επίδοξοι σεναριογράφοι να γράψουν ένα σενάριο με θέμα αυτό και μόνο.
Συγκεκριμένα, σε έναν πρόσφατο τέτοιο διαγωνισμό δόθηκε από τον Σέλντον Τέρνερ τον σεναριογράφο που κέρδισε το βραβείο BAFTA για την ταινία Up In The Air και έχει γράψει τα σενάρια των ταινιών X-Men: First Class, Law Abiding Citizen, The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning and The Longest Yard, το εξής logline:
“Ένας διεφθαρμένος αστυνομικός, που του απομένει ζωή ενός μηνός, προσπαθεί να επανορθώσει όλα τα λάθη που έκανε, ακολουθώντας τον αβέβαιο δρόμο της μετάνοιας, με το να γίνει ο αστυνομικός - και ο άνθρωπος – που ήθελε πάντοτε να γίνει.”
Και με αυτό το συγκεκριμένο στόχο, καλεί τους επίδοξους σεναριογράφους όλου του κόσμου, να γράψουν ένα σενάριο που, πέρα από το χρηματικό έπαθλο που θα τους αποφέρει, μπορεί να αποτελέσει το εισιτήριό τους για τον ονειρεμένο (για τους σεναριογράφους που εισπράττουν τεράστιες αμοιβές) κόσμο του Χόλιγουντ.
Συνεργάτης “Χ”
Για λογαριασμό της ΕΣΕ