Ο πρόεδρος της Ε.Σ.Ε Αλέξανδρος Κακαβάς στο Elife.gr!
Κύριε Κακαβά θα θέλατε να μας μιλήσετε για την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας, για την ιστορία της;
Η ιστορία της Ε.Σ.Ε. απαιτεί περισσότερες από δυο γραμμές για να γραφεί. Είναι μια άκρως ενδιαφέρουσα ιστορία, που άρχισε να γράφεται χάρις στα αξιόλογα, καταξιωμένα μέλη της που τη συνέστησαν το 1989 και εκείνους που εξακολουθούν, σήμερα, παρά τις αντίξοες συνθήκες και τις επανειλημμένες προσπάθειες εχθρών και αντιπάλων να τη βλάψουν, να αγωνίζονται να εξελίξουν μια Ένωση που κληρονόμησαν με μια βασική ηθική υποχρέωση έναντι των συναδέλφων αλλά και συνεργατών του χώρου, αλλά κυρίως του κοινού και φίλων ανά την Επικράτεια, την Κύπρο και αλλαχού.
Να την κληροδοτήσουν στις επερχόμενες γενεές, ακόμα πιο εύρωστη, πιο ενδιαφέρουσα, πιο αποτελεσματική, από πριν. Μια Ένωση που συνεχώς διευρύνεται και βελτιώνεται με πολλές δράσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις, μια Ένωση που πέρα από την αγάπη της για κάθε λογής σενάριο και συγγραφικό έργο και για όλους ανεξαιρέτως τους σεναριογράφους, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, προσπαθεί να καταστεί ένας πόλος έλξης για όλους εκείνους τους ανθρώπους που νιώθουν την ανάγκη να εκφράσουν τα αισθήματά τους καταθέτοντας το προσωπικό, μοναδικό, δημιουργικό αποτύπωμά τους προς κρίση σε ένα κοινό που μεταλλάσσεται συνεχώς γυρεύοντας, στην τέχνη, να εύρει απαντήσεις και λύσεις στα αδιέξοδα του .
Η Έ.Σ.Ε έχει έντονη και πολύ επιτυχημένη δραστηριότητα την τελευταία 10ετία που βρίσκεστε στη θέση του προέδρου, παρά τις δύσκολες εποχές που διανύουμε και τις αλλεπάλληλες κρίσεις. Ποιο είναι το μυστικό αυτής της επιτυχίας;
Η Ένωση κατά τα τελευταία δέκα έτη επέλεξε να προσεγγίσει τον κόσμο, να τον μυήσει στη σημασία και την αξία της συγγραφής, κυρίως τη συγγραφή σεναρίου, αλλά και θεατρικού έργου και στίχου. Όχι απαραίτητα με στόχο την επαγγελματική τους καταξίωση, αν και αυτή μας χαροποιεί ιδιαιτέρως επειδή θεωρούμε ότι η γραφή είναι η αρχή του παντός, και ο χώρος μας χρειάζεται νέους δημιουργούς, αλλά για την ίδια την ευεργετική συμβολή της δημιουργίας στη ζωή του κάθε ανθρώπου και κατ’ επέκταση στην κοινωνία μας. Για αυτό μάλιστα συστήσαμε την Λέσχη Φίλων της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος.
Στη Λέσχη Φίλων της Ε.Σ.Ε. μπορεί να εγγραφεί οιοσδήποτε έχει αποδεδειγμένα γράψει κάποιο σενάριο η θεατρικό η άλλο έργο τα οποία όμως δεν έχουν παραχθεί οπότε καθώς δεν απορρέει από αυτά πνευματικό δικαίωμα δεν μπορεί να γίνει μέλος της Ε.Σ.Ε. Επειδή όμως πιστεύουμε ότι αδικείται μεγάλο μέρος αυτού του εξαίσιου συγγραφικού δυναμικού, που ευρίσκεται διασκορπισμένο ανά την Ελλάδα, καθώς μέχρι σήμερα δεν τους έχουν προσφερθεί οι κατάλληλες ευκαιρίες να εκφρασθούν συστήσαμε αυτήν τη Λέσχη Φίλων της Ε.Σ.Ε., χωρίς συνδρομή για ένα έτος, ώστε να προσπαθήσουμε να δώσουμε κάποιες ευκαιρίες στους λάτρεις της γραφής με τη συμβολή, φυσικά, των μελών μας που όχι μόνον θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν την υπέροχη διαδικασία συγγραφής ενός πνευματικού έργου αλλά θα τους αποκαλύψουν και τους τρόπους προώθησης και προβολής του.
Μιλήστε μας για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό “Τοπολατρεία”, Μια ιστορία αγάπης για τον τόπο μου.
Πιστεύουμε ότι είναι μια απλή αλλά άκρως σημαντική ιδέα που θα γοητεύσει κάθε κάτοικο της Ελλάδας που αγαπά τον τόπο του, ιδίως τους νεαρότερους που αγαπούν την εικόνα και χειρίζονται καλά τα κινητά τους. Είναι μια πρόκληση για όλους να αναδείξουν το μέρος, τον άνθρωπο η την ιστορία που φέρουν ως αγαπημένους στη ψυχή τους και να συμβάλουν ουσιαστικά στην προβολή του αγαπημένου τους τόπου.
Μετά την άκρως επιτυχημένη διοργάνωση του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πρωτότυπων Μονολόγων Επί Σκηνής είδαμε ότι ανακοινώσατε πως προσεχώς θα προκηρυχθεί και δεύτερος διαγωνισμός. Μιλάμε πια για τη θέσπιση μια ετήσιας διοργάνωσης;
Η αθρόα συμμετοχή στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό δεν μας άφησε ασυγκίνητους, εξου και επανερχόμαστε προκηρύσσοντας τον βελτιωμένο 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό. Επιθυμούμε φυσικά τη συμβολή όλων των Δήμων της επικράτειας καθώς πιστεύουμε ότι αυτή πολιτιστική εκδήλωση όπως εύστοχα παρατήρησε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κύριος Άγγελος Συρίγος προσφέρει δημιουργική διέξοδο σε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού που επιθυμεί όχι απλώς να δημιουργήσει γράφοντας αλλά και να παρουσιάσει ενώπιον κοινού το έργο του. Μακάρι να εισακουσθεί η επιθυμία μας από τους Δήμους που καλούνται μόνον να προσφέρουν μια αίθουσα και να συστήσουν μια τριμελή επιτροπή που θα κρίνει τους διαγωνιζόμενους, του Δήμου τους η ίσως και του Νομού τους, της προκριματικής φάσης. Μια διαδικασία χωρίς κόστος που θα επιτρέψει στους Δήμους να προσφέρουν μια άκρως σημαντική ευκαιρία στους δημότες τους όχι απλώς να παρουσιάσουν τη δημιουργία τους αλλά και να τον προβάλουν, να εκπροσωπώντας τον, στη συνέχεια του διαγωνισμού στην Αθήνα.
Ποιοι άλλοι διαγωνισμοί υπάρχουν ενεργοί αυτή τη στιγμή στην Ε.Σ.Ε;
Όπως πάντα οι διαγωνισμοί σεναρίου μικρού και μεγάλου μήκους, θεατρικού έργου σε σκηνοθεσία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, και στίχου σε συνεργασία με τον συνθέτη Γιώργο Αλτή και τον εκδότη του περιοδικού Μετρονόμος Θανάση Συλιβό.
Πείτε μας λίγα λόγια για την πνευματική κατοχύρωση κειμένων που πραγματοποιεί η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος
Ο μηχανισμός κατοχύρωσης είναι άνευ υπερβολής μια σημαντική προσφορά για κάθε συγγραφέα σεναρίου αλλά και για κάθε συγγραφέα έργου διανοίας λαμβανομένου υπ’ όψιν μάλιστα του χαμηλότατου κόστους κατοχύρωσης και όσον αφορά το σενάριο την παρουσία ειδήμονος στο δικαστήριο προς υποστήριξη της πατρότητας του έργου σε περίπτωση που χρειασθεί και μάλιστα χωρίς αμοιβή. Προσφορά που εξετάζουμε να μπορούμε να παρέχουμε και στους συγγραφείς θεατρικών έργων και στίχων.
Η Ε.Σ.Ε διαθέτει και δικές της εκδόσεις. Βρίσκεται υπό έκδοση κάποιο έργο αυτή τη στιγμή που μιλάμε;
Λόγω της πανδημίας οι εκδόσεις μειώθηκαν καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα διανομής των βιβλίων αλλά επανερχόμαστε δριμύτεροι με την έκδοση των θεατρικών έργων του μέλους μας Κλεοπάτρας Σβανα, τον εορταστικό τόμο με παρουσίαση έργων 25 περίπου δημιουργών, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι μέλη της Ε.Σ.Ε. αλλά λόγω του χαρακτήρα του βιβλίου θα περιλάβουμε και παρουσιάσεις μερικών φίλων της Ε.Σ.Ε. όπως του Γιώργου Αλτή, της Έρικας Αθανασίου, του Κώστα Μπαλαχούτη, του Κωνσταντίνου Μπούρα, του Αρίσταρχου Παπαδανιήλ και της Φλωρεντίας Ρήγα
Έχετε προγραμματίσει κάποιες εκδηλώσεις για την περίοδο 2022 – 2023;
Πολλές εκδηλώσεις εξ ων οι σημαντικότερες είναι μια τιμητική εκδήλωση για έξι κορυφαίους Έλληνες σεναριογράφους οι οποίοι παρά τον φόρτο εργασίας τους μετέχουν στις δράσεις της Ένωσης προσφέροντας ανεκτίμητες υπηρεσίες κυρίως διδάσκοντας σε σεμινάρια, μετέχοντας σε κριτικές επιτροπές, αναλαμβάνοντας την προβολή και προώθηση των δράσεων της και εξυπηρετώντας την, κινηματογραφώντας τις διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις της.
Πείτε μας λίγα λόγια για την Εκπαιδευτική συνεργασία με το New York College
Με το NYC μας συνδέει μια αγαστή σχέση ετών η οποία συνεχώς διευρύνεται και εξελίσσεται. Εφέτος επιδιώκουμε να παρουσιάσουμε ένα άκρως ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών που θα διαρκεί έξι μήνες και θα παράσχει την ευκαιρία στους σπουδαστές να αποκτήσουν ένα δίπλωμα το οποίο θα πιστοποιεί την ενδελεχή γνώση τους περί του σεναρίου αλλά και του κινηματογράφου/τηλεόρασης γενικότερα. Παράλληλα θα συνεχίσουμε τα ευσύνοπτα σεμινάρια με θέμα την Τέχνη και Τεχνική του Σεναρίου αλλά και σεμινάρια που αφορούν στη διδασκαλία του σεναρίου σε ηθοποιούς, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, αλλά και επίδοξους σκηνοθέτες.
Το τελευταίο χρόνο η Ε.Σ.Ε διοργανώνει κάποια Φιλολογικά σαλόνια. Θα μας πείτε λίγα λόγια για αυτά;
Τα Φιλολογικά σαλόνια ξεκίνησαν, πιλοτικά, με σκοπό να καταδείξουν στο ευρύ κοινό ότι πολλοί σεναριογράφοι δεν είναι απλώς σεναριογράφοι αλλά ότι ασχολούνται και δη επιτυχώς και με άλλες μορφές τέχνης. Κυρίως φυσικά της συγγραφικής. Οι διαλέξεις αυτές που καταγράφηκαν και μπορεί να τις δει κάποιος στο site της Ε.Σ.Ε. θα αποτελέσουν την ύλη για το εορταστικό λεύκωμα που θα εκδοθεί εφέτος για τη συμπλήρωση δέκα ετών συνεχούς διοίκησης αυτού του Δ.Σ..
Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την Εβδομάδα Ελληνικού Θεατρικού Έργου;
Η εβδομάδα αυτή αποτελεί ένα πείραμα στο οποίο μετέχει η Ε.Σ.Ε. και το πολυτάλαντο μέλος μας Αλμπέρτα Τσοπανάκη, η ψυχή του θεάτρου Παραμυθίας όπου θα λάβει χώρα αυτή η εβδομάδα από τις 6 έως τις 12 Μαρτίου 2023 και όπου θα παρουσιασθούν, εαν φυσικά το επιθυμούν, οι πέντε μονόλογοι που βραβεύθηκαν στον 1ο διαγωνισμό, οι δύο νικητές των εφετεινων διαγωνισμών συγγραφής θεατρικών έργων που διοργανώνουμε μαζί με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ένα θεατρικό έργο της Αλμπέρτας Τσοπανάκη, ένα έργο κάποιου φίλου του θεάτρου και ένα η δύο έργα μελών μας που έχουν διακριθεί και ως θεατρικοί συγγραφείς. Όλα τα έργα Ελληνικά σε δύο παραστάσεις! Αποτολμώ να την χαρακτηρίσω ως μια εορτή του σύγχρονου Ελληνικού Θεατρικού Έργου
Υπάρχουν κάποιες άλλες Πολιτιστικές δράσεις της Ε.Σ.Ε που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Πολλές αν και νομίζω ότι τις περισσότερες τις έχω ήδη αναφέρει. Η σύσταση της Λέσχης Φίλων της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος. Η μελοποίηση των βραβευμένων στίχων του 2ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Στίχου με οργανωτή τον γνωστό συνθέτη Γιώργο Αλτή. Η εβδομάδα Σύγχρονου Ελληνικού Έργου σε συνεργασία με την Αλμπέρτα Τσοπανάκη και το θέατρο Παραμυθίας. Η τελετή απονομής των βραβείων των διαγωνισμών σεναρίου, θεατρικού έργου και στίχου. Η εκδήλωση όπου η ΕΣΕ θα τιμήσει έξι καταξιωμένους συναδέλφους, μέλη της. Η παρουσίαση του εορταστικού τόμου με τις διαλέξεις των μελών μας. Η διεξαγωγή της προκριματικής φάσης του 2ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Πρωτοτύπων Μονολόγων επί Σκηνής κ.ά.
Ως ένας από τους πιο καταξιωμένους Σεναριογράφους της χώρας μας τι θα συμβουλεύατε τους νέους ανθρώπους που θέλουν να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο με εσάς.
Δεν μου αρέσει να συμβουλεύω επειδή όποτε συμβούλευσα οι συμβουλές μου παρερμηνεύθηκαν. Όποιος πάντως επιθυμεί έστω να επιχειρήσει να διακριθεί και φυσικά να βιοπορισθεί σε αυτόν τον δύσκολο, επαγγελματικό στίβο ας λάβει υπ’όψιν του ότι θα χρειασθεί υποστήριξη. Άλλωστε πόσοι σεναριογράφοι έχουν διακριθεί στον κρατικοδίαιτο κινηματογράφο από το νόμο της Μελίνας Μερκούρη το 1986 έως σήμερα. Και άραγε αυτοί οι ελάχιστοι θα επεβίωναν εαν δεν είχαν σταδιοδρομήσει στον ιδιωτικό τομέα; Ιδιωτική τηλεόραση η θέατρο. Τούτο δεν σημαίνει ότι ο ιδιωτικός είναι άμεμπτος, όμως αποτελεί επαγγελματική προοπτική για οιονδήποτε επιθυμεί κατ’αρχάς να εργασθεί ώστε έτσι να αποδείξει ότι είναι συνεπής και αποτελεσματικός επαγγελματίας, όχι ότι κατέχει το μυστικό της επιτυχίας. Άλλωστε την επιτυχία την ερμηνεύει ο καθένας όπως τον συμφέρει. Εν τούτοις τα κίνητρα της αγοράς είναι σαφή. Το συνηθέστερον είναι το κέρδος (η το όφελος). Όποιος λοιπόν επιθυμεί να γίνει σεναριογράφος ας οπλισθεί με υπομονή κι επιμονή, ας επιδιώξει να γνωρίσει και να διατηρήσει επαφή με επιτυχημένους επαγγελματίες, ας προσπαθήσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους ώστε να του αναθέσουν έστω δοκιμαστικά μια “δουλειά”. Για να το επιτύχει αυτό ας περιορίσει τις απαιτήσεις του ιδίως εαν επιθυμεί διακαώς να διακριθεί, ας μη διαμαρτύρεται, και δη άκομψα, άνευ ιδιαιτέρου λόγου, ας μη διεκδικεί κατά τρόπο αυθάδη και εριστικό, ας προσαρμοσθεί στο ομαδικό πνεύμα που απαιτεί μια τηλεοπτική δουλειά, ας μάθει να σέβεται, και ας μην τους εκτιμά, τους ανθρώπους που του έδωσαν την ευκαιρία ακόμα και εαν αυτοί περιστασιακά τον αδικούν η τον θίγουν. Ο χρόνος παρέρχεται και ελάχιστοι εντός του επαγγελματικού αυτού στίβου θα ενδιαφερθούν για εκείνον εαν δεν έχουν λαμβάνειν οφέλη η εαν καθίσταται ενοχλητικός. Ταύτα. Και άλλα πολλά που δεν είπα.
Πηγή: https://elife.gr
Ενημέρωση: 15-09-2022